Met de leerlingen gaan we in gesprek over het beroep van een kunstenaar. Wat doet een kunstenaar eigenlijk, wat voor soort kunstwerken ken je, heeft iemand thuis ook een kunstwerk? We bekijken en bespreken werk van Max Ernst. Hoe gaat Max te werk? Hij werkte met een techniek die zich uitstekend leent om mee te gaan experimenteren, te onderzoeken en waarbij unieke werken ontstaan.

Termen als collage, wrijftechniek, oppervlakte/structuur/reliëf, compositie, droomwereld, toeval en verbeeldingskracht komen aan bod.
De leerlingen gaan zelf met de “frottage-techniek” aan de slag door in de school op zoek te gaan naar structuren die ze kunnen gebruiken om een eigen fantasiewereld te creëren. Het wordt een avontuur van het nemen van beslissingen; voeg je iets toe? wat haal je weg? hoe ga ik de onderdelen combineren?
Wat een rijkdom aan collages zijn er bij deze leerlingen ontstaan, en natuurlijk horen daar hele levendige verhalen bij 🙂

frottagetechniek
frottagetechniek in groep 4
Frottage-techniek
Getagd op:        

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.