We bespreken verschillende werken uit de kunstgeschiedenis waarop een stilleven is afgebeeld. Wat is dat nu eigenlijk een stilleven? En waarom werden ze gemaakt door een kunstenaar?

We praten over de kijkrichting, compositie en kleurgebruik. Wat is het belangrijkste onderdeel van het stilleven en hoe kun je dat zien?

Dan is het tijd om zelf een stilleven te gaan maken. Nee, we maken het niet van fruit of lappen stof, het wordt een stilleven dat er nog niet is, en de leerling maakt zelf de compositie van kosteloos materiaal. Wat een uitdaging/onderzoek, want je moet goed kijken naar de vormen, kleuren, lijnen en de kijkrichting en je mag niets veranderen aan de materialen zelf. Leuk om te zien hoe de leerlingen in gesprek gaan over elkaars stilleven; en ook: de verwondering in hun ogen!

Wat zijn het geweldig interessante stillevens geworden!!

stilleven groep 4
stilleven maken
stilleven groep 4
stilleven

Stt..stilleven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.