Onderwijs

TwoArts verzorgt lessen(reeksen), ateliers, projecten binnen het onderwijs. 

 IMG_2591.jpg   Lessenreeks P.O. groep 3 en 4
Tijdens deze lessen gingen de leerlingen aan de slag met het verbeelden van een stemming. Zij onderzochten hoe je een stemming kunt verbeelden en hoe je de gemaakte beelden kunt omzetten in een muziekstukje.
Levendige en lachende gezichtjes en uitspraken als: "Dit zou ik de hele dag wel willen doen!" en "Yes! We mogen weer!" benadrukten hoe waardevol (onze) cultuurlessen zijn.

tekenen-P.O.-emotie-4-2019-01-27-at-16.20.09-1024x768.jpeg

Victor Vliegensvlug op bezoek op de basisschool.

In deze reeks lessen muziek/beeldend waren wij te gast in de groepen 1/2 op een basisschool in Eindhoven. De kinderen bedachten nieuwe geluiden bij het verhaal over Victor Vliegensvlug het Vrolijke Draakje met het Gele Sokje. Ook hebben de kinderen ieder een nieuw droomhuis voor Victor V. ontworpen en gebouwd. Ze hebben een nieuwe woonomgeving gecreëerd, compleet met de geluiden die erbij horen.

Frits Fiets

De afgelopen weken fietste Frits Fiets groep 3 van een basisschool in Eindhoven binnen! De kinderen bedachten een verhaal en maakten er een spannend hoorspel van, met behulp van de muziekinstrumenten van de school. Frits kreeg ook een boel nieuwe fantasie-fietsen die de kinderen zelf bouwden. Experimenteren, opbouwen, afbreken en weer opnieuw beginnen, oplossingen bedenken, creëren, samenwerken, naar elkaar luisteren, zelf de processor zijn... Wat een geweldige creativiteit van de kinderen, zowel op muziek- als op beeldend gebied.

2019-Handreiking-groep-3-13-768x1024 - kopie.jpg

 Handreiking-groep-3-16-1024x768.jpg       2019-Hndreiking-groep-3-18-768x576 - kopie.jpg            2019-Handreiking-groep3-2-768x564.jpg

Deskundigheidsbevordering op het P.O.:
TwoArts werd in dit project gekoppeld aan een basisschool in Eindhoven. Het primaire doel van dit project is deskundigheidsbevordering van de leerkrachten binnen de richtlijnen van programma "Cultuur met Kwaliteit".
TwoArts verzorgde de lessen beeldende vorming aan alle klassen. Daarnaast begeleide zij de leerkrachten m.b.t. het inrichten van lessen vanuit de procesgerichte didactiek . Leerlingen van de onderbouw kregen o.a. lessen waarin zij als een echte ontwerper kleding gingen verzinnen voor een feest. Ook schilderden zij n.a.v. het werk van de schilder G. Richter. Wat goed zichtbaar was tijdens deze lessen is het plezier, zelfvertrouwen en concentratie waarop deze jonge leerlingen aan het werk waren. Zij genoten zichtbaar van het autonoom werken; zelf keuzes mogen maken en beslissen hoe iets gemaakt ging worden. Prachtig om te zien!

Joan Miro

Joan-Miro-2-1466x1536.jpeg   Joan-Miro-1-groep-4-768x576.jpeg 
Groep 4 ging vandaag enthousiast aan het werk geïnspireerd door een schilderij van Joan Miro.We bekijken wat voor vormentaal Miro hierin gebruikt. Zie je bekende vormen hierin terugkomen?Het is een surrealistisch schilderij; maar wat is dat eigenlijk? Welke andere kunstenaars maakten surrealistische werken? En wat is het verschil tussen een realistisch en surrealistisch werk?Hoe ging Miro te werk, wat had hij daarvoor nodig en hoe werkt dit? Hoe zou hij dit gedaan hebben?
De leerlingen gaan op papier onderzoeken hoe zij zelf een vormentaal a la Miro kunnen maken.
Wat een feest van lijnen/kleuren en vormen ontstonden in deze klas; heerlijk!!

Abstract werk maken

detail-vergroten-2-225x300 - kopie.jpeg
De kinderen van groep 4 maken kennis met abstracte kunst. Waaraan kun je het herkennen? Welke kunstenaars hebben in het verleden abstract werk gemaakt? Kun je nog zien wat de kunstenaar als uitgangspunt heeft genomen voor zijn abstract werk?
Sommige kunstenaars nemen een foto als uitgangspunt voor een abstract werk. Hoe doe je dat dan?
De leerlingen gaan aan het werk met een kleurenfoto als uitgangspunt. Welk stukje van de foto kun je gebruiken voor het uiteindelijke abstracte werk? Zelf kiezen is voor sommige leerlingen even wennen, maar uiteindelijk heeft elke leerling zijn eigen interessante detail van een foto waarmee ze enthousiast aan het werk gaan.
Door goed te kijken naar de vormen, lijnen en licht/donker partijen, maken zij een schets, die zij later uitwerken in kleur tot een abstract werk.

Stt..stilleven

stilleven-1-300x225.jpeg      Stilleven-2-225x300.jpeg

We bespreken verschillende werken uit de kunstgeschiedenis waarop een stilleven is afgebeeld. Wat is dat nu eigenlijk een stilleven? En waarom werden ze gemaakt door een kunstenaar?
We praten over de kijkrichting, compositie en kleurgebruik. Wat is het belangrijkste onderdeel van het stilleven en hoe kun je dat zien?

Dan is het tijd om zelf een stilleven te gaan maken. Nee, we maken het niet van fruit of lappen stof, maar heel anders.
Wat een uitdaging/onderzoek, want je moet goed kijken naar de vormen, kleuren, lijnen en de kijkrichting en je mag niets veranderen aan de materialen zelf. Leuk om te zien hoe de leerlingen in gesprek gaan over elkaars stilleven; en ook: de verwondering in hun ogen!
Wat zijn het geweldig interessante stillevens geworden!!

"Voel-schilderijtjes"

Vandaag gaan we met de voeldozen de klas in bij groep 4.. Dat is grappig; wanneer je iets niet ziet maar alleen kunt voelen, wat voor beeld heb je dan hierbij en hoe ga je dan tekenen wat voor structuur/reliëf je voelt? Verwondering en veel plezier alom, want heeft jouw vriendje of vriendinnetje hetzelfde beeld bij dit voorwerp als jij?
We bespreken kunstwerken van kunstenaars die werk hebben gemaakt dat je met je ogen dicht zou kunnen voelen, en gaan zelf daarna onderzoeken hoe je zo'n "voelschilderij" of reliëf kunt maken door proefjes met verschillende materialen te maken. De leerlingen experimenteren door bijvoorbeeld verschil in hoogte te maken, hard en zachte materialen af te wisselen, of te variëren in grote en kleine vormen.
proefjes-van-voelschilderijtjes-300x225.jpeg

Te gek kostuum!

kostuumontwerp-211x300.jpeg      kostuumontwerpen-groep-4-300x217.jpeg
Al sinds het bestaan van de mens dragen we kleding. Kleding om ons te beschermen, om iets mee uit te drukken of om onszelf mooi te maken. Sommige mensen maken kleding zelf, maar de meeste kleren kopen we. Maar waar komt het vandaan; wat ging er aan vooraf voordat het te koop wordt aangeboden? Het begint allemaal aan de tekentafel, bij de modeontwerper. Hoe werkt een modeontwerper?

We bespreken werk van beroemde hedendaagse kledingontwerpers. Daarna gaan de leerlingen zelf als ontwerper aan de slag, en met carnaval in het verschiet worden het gekke kostuums die ontworpen moeten gaan worden. Wat voor kostuum wil je aan, en hoe gaan we dat in een ontwerp met materialen uitbeelden?

Wat een leuke bonte stoet met te gekke kostuums zijn het geworden!

Frottage-techniek

frottagetechniek-204x300 - kopie.jpeg
Met de leerlingen gaan we in gesprek over het beroep van een kunstenaar. Wat doet een kunstenaar eigenlijk, wat voor soort kunstwerken ken je, heeft iemand thuis ook een kunstwerk? We bekijken en bespreken werk van Max Ernst. Hoe gaat Max te werk? Hij werkte met een techniek die zich uitstekend leent om mee te gaan experimenteren, te onderzoeken en waarbij unieke werken ontstaan.

Termen als collage, wrijftechniek, oppervlakte/structuur/reliëf, compositie, droomwereld, toeval en verbeeldingskracht komen aan bod. De leerlingen gaan zelf met de "frottage-techniek" aan de slag door in de school op zoek te gaan naar structuren die ze kunnen gebruiken om een eigen fantasiewereld te creëren. Het wordt een avontuur van het nemen van beslissingen; voeg je iets toe? wat haal je weg? hoe ga ik de onderdelen combineren? Wat een rijkdom aan collages zijn er bij deze leerlingen ontstaan, en natuurlijk horen daar hele levendige verhalen bij :)